مرکز لوبیا

مرکز تولید و پخش لوبیا ایرانی

 

لوبیا ایرانی در انواع مختلف قرمز، چیتی، سفید، چشم بلبلی، سیاه و عروس تولید شده و توسط مرکز های پخش متعددی عرضه می گردد. در این مطلب مختصری به بازار انواع لوبیا ایرانی و نحوه پخش و عرضه آن در بازار می پردازیم.

در میان انواع لوبیا نام برده، به ترتیب سه نوع چیتی، قرمز و سفید در ایران تولید و مصرف بیشتری داشته و در نتیجه خرید و فروش بیشتری را به خود اختصاص داده است. استان مرکزی، لرستان، اصفهان، شیراز، چهارمحال و غیره از جمله مناطقی است که به کشت این محصول می پردازند. در این میان خمین و ازنا دارای انواع لوبیا مرغوبی بوده و سهم قابل توجهی از تولید لوبیا را به خود اختصاص داده اند.

نحوه تولید و عرضه انواع لوبیا

کارگاه های دایر در این استان ها بعد از تولید، مرکز های پخش انواع لوبیا به شمار می روند که قاعدتا قیمت مناسب تری نسبت به سایر مراکز پخش در شهرهای دیگر دارند. این کارگاه ها انواع لوبیا را به دو شکل بوجار و دستچین راهی بازار می کنند. تفاوت این دو بار در میزان یکدست بودن و تمیز بودن است. لوبیا دستچین شده که با استفاده از دستگاه های سورتینگ آماده می شود دارای سایز یکنواختی بوده و خالی از هرگونه ضایعات می باشد، در نتیجه قیمت بیشتری را داراست. لوبیا بوجار نیز کیفیت مطلوبی دارد و مورد خرید بسیاری از مراکز نیز هست. اما در کل لوبیا دستچین شده برای مصارفی همچون بسته بندی و شرکت های برند مناسب تر می باشد.
اقلام لوبیا از این استان ها پس از عرضه در سطح کشور با قیمت های مختلف مورد خرید و فروش فعالان حوزه حبوبات قرار می گیرد. با افزایش دست به دست شدن، قیمت نهایی نیز افزایش می یابد. امری مسلم است که با خرید از مرکز های تولید و پخش لوبیا ایرانی به راحتی می توان با حاشیه سود بیشتری در این حوزه فعالیت داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت قیمت روز