بازار نخود وارداتی

بازار نخود وارداتی رسمی آرژانتین سایز 8

بازار نخود وارداتی در ایران علاوه بر حجم بالا و بیشتر از نیاز نخود در ایران همواره پر رونق است. به نظر شما دلیلی بر واردات بی رویه نخود وجود دارد؟ چه مبحثی باعث واردات و خرید و فروش نخود خارجی در ایران شده است؟ نخود آمریکایی، نخود آرژانتین و نخود روسی بیشترین سهم را در بازار دارند. قیمت هر کدام از آن ها نیز در بازه های مختلف متفاوت است.

بازار نخود ایران آنقدر گسترده و جذاب است که همه ایران را به عنوان بازار هدف مناسبی به حساب می آورند. هر چند در بین انواع حبوبات، نخود خارجی بازار کمتری نسبت به عدس و لوبیاهای خارجی دارد اما باز هم با اینکه نیازی به واردات نخود یست همواره توسط بازرگانان مختلف وارد می شود.

[highlight color=”blue”]نخود از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم است.[/highlight]

آنچه در این مقاله می خوانید:

بازار نخود وارداتی

قبل از اینکه به دلایل مختلف واردات نخود از دیدگاه واردکننده ها و تولیدکنندگان نخود ایرانی بپردازیم. ابتدا مقدمه ای را بر شناخت بیشتر نخود وارداتی بیان می کنیم. اگر لازم می دانید شناخت بیشتری علاوه بر صحبت هایی که در ادامه انجام می دهید، نسبت به نخود ایرانی داشته باشید، می توانید مقاله قبلی ما را مطالعه کنید.

نخودهای وارداتی به ایران همانطور که در ابتدا گفتیم از کشورهای روسیه، آمریکا و آرژانتین وارد می شوند. البته نمونه های دیگری در حجم کمتر از هند و ترکیه نیز وارد می شود.

اگر بخواهیم نسبت حجم واردات را اولویت بندی کنیم، می توان از لیست زیر نام برد.

• نخود روسی
• نخود آرژانتین
• نخود آمریکا
• نخود هندی

 

بازار نخود وارداتی

بازار نخود ایرانی

نخود ایرانی حجم تولید بسیار بالایی دارد به گونه ای که ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از نیاز داخل تولید شده و همین اعداد و ارقام ساده می تواند بازار صادراتی مناسبی را برای محصول مازاد ما ایجاد کند.
البته این اعداد منهای مصرف نخودهای وارداتی است که اگر آن ها را نیز محاسبه کنیم، بیش از ۵۰ درصد توان صادراتی نخود ایران می باشد.
بازار عمده نخود در ایران در کلانشهرهایی همچون تهران و کرج است.

بازار نخود وارداتی

دلایل واردات نخود

از نگاه افراد مختلف باید به این قضیه نگاه کرد. برخی واردات نخود در بازار نخود وارداتی را به دلیل سایز درشت تر آن در نمونه های نخود آمریکایی و هندی مایلند انجام شود و برخی دیگر قیمت پایین تر آن را نسبت به نخود ایرانی دلیلی بر واردات آن و ایجاد رقابت در بازار داخل می دانند.
اما از طرف دیگر کشاورزان و تولیدکنندگان نخود ایرانی حرفشان این است که وقتی تولید نخود در ایران بیشتر از نیاز آن در کشور است چه دلیلی بر واردات است که بازار نخود داخلی را نیز تحت شعاع قرار دهد و سود کمتری عاید کشاورزان شود؟!

[toggle title=”نکته” state=”open”]کارهای زیادی باید انجام شود که قیمت تمام شده نخود ایرانی کاهش یابد تا بتوان به فکر بازارهای صادراتی مناسب بود.[/toggle]

واردات بی رویه نخود

اگر بخواهیم این نام را بر روی آن بگذاریم با توجه به اعداد و ارقام می شود گفت که جمله صحیحی است. اما باید به این مساله ریشه ای تر نگاه کرد که چه عواملی باعث شده که بزرگترین معضل نخود ایرانی یعنی قیمت تمام شده آن دلیلی بر واردات بی رویه نخود خارجی شود.

• بالا بودن هزینه های کاشت تا برداشت
• قیمت بالای تمام شده نخود ایرانی
• سوددهی بیشتر نخودهای وارداتی

بازار نخود وارداتی
منبع: حبوبات ایران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت قیمت روز