مرکز پخش عدس

قیمت عدس 97 در بازار

قیمت عدس 97 در بازار چند است؟ چرا با وجود تولید عدس ایرانی، باز هم واردات به کشور انجام می گردد؟ آیا عدس ایرانی و خارجی در قیمت و کیفیت با یکدیگر تفاوتی دارند؟ میزان مصرف و واردات عدس خارجی به ایران چه مقدار می باشد؟ مصرف کدام عدس وارداتی در بازار بیشتر است؟ قیمت روز انواع عدس چند است؟

عدس سبز که در سبد کالایی هر خانواده ایرانی یافت می شود، یا از نوع ایرانی است و یا از نوع وارداتی. شاید برای بسیاری سوال باشد که چرا با وجود عدس ایرانی در کشور خودمان، باز هم واردات عدس خارجی انجام می گردد. در این مطلب به توضیحات جامعی در مورد تولید و کیفیت عدس ایرانی، واردات و مصرف عدس خارجی و قیمت هر دو نوع عدس اشاره خواهیم داشت.

آنچه در این مقاله می خوانید:

تولید و فروش عدس ایرانی

عدس سبز ایرانی در چندین منطقه ایران به صورت دیم و آبی تولید می شود. برداشت سالانه عدس در ایران عدد کمی نیست. و کشاورزان مقدار زیادی عدس را سالانه راهی بازار می کنند. عدس ایرانی نسبت به مشابه های خارجی بسیار خوش پخت و خوش طعم است. اما به دو دلیل که می توان گفت نقاط ضعف در مورد عدس ایرانی است، کشور ما همواره نیاز به واردات عدس سبز خارجی دارد:

  1. با وجود تولید بالای عدس ایرانی، باز هم نیاز بازار تامین نمی گردد. بنابراین به دلیل مصرف بالای عدس نیاز داریم تا عدس را وارد کنیم.
  2. عدس سبز ایرانی با وجود کیفیت بالا، ظاهر مناسبی ندارد. یکدست نبودن، مشابه نبودن بارهای برداشته شده و تمیز نبودن عدس موجب شده که فروشندگان لوکس و یا شرکت های بسته بندی به خرید عدس خارجی با شکل ظاهری مناسب روی بیاورند.

قیمت عدس 97

[toggle title=”اولویت با عدس ایرانی!” state=”open”]باید حدالامکان در صورت موجودی داخل بازار، خرید و فروش عدس ایرانی را به عنوان یک محصول داخلی در اولویت قرار دارد. تا بتوان به چرخه اقتصادی کشور کمک کرد.[/toggle]

دلیل واردات عدس به ایران

با توجه به مطالب بالا، عدم تامین نیاز بازار و یکدست نبودن عدس موجب شده که تجار در سال های اخیر حجم بالایی از عدس خارجی را به ایران وارد کنند. از طرفی در برخی از فصول سال به دلایل مختلفی قیمت عدس ایرانی بالا می رود و همین موضوع نیز موجب استقبال بیشتر از عدس خارجی می گردد. در واقع می توان گفت در میان انواع حبوبات، بیشترین حجم واردات را عدس به خود اختصاص داده است.

کشورهای تولید کننده عدس معمولا صادر کننده های خوبی به شمار می روند. کشورهای کانادا، روسیه، قزاقستان و ترکیه از جمله کشورهای هدف برای خرید عدس خارجی هستند. در نمودار زیر واردات عدس خارجی را بر حسب ریال و دلار مشاهده می کنیم.

قیمت عدس 97

واردات عدس خارجی

آمار رسمی گمرک نشان می دهد که بیشترین حجم عدس از امارات و از طریق جبل علی به ایران وارد می شود. در واقع بیشترین حجم عدس خارجی به خصوص بالای نود درصد عدس کانادایی از جبل علی (بزرگترین اسکله کشتیرانی خاورمیانه) به کشور وارد می گردد. عدس دیگر کشورها نیز به طور مستقیم از کانادا، روسیه، آلمان، چین و غیره وارد می شود.

واردات عدس زمان و فصل مشخصی ندارد، بلکه در طول سال با توجه به نیاز بازار کم و زیاد می گردد. علاوه بر نیاز به عدس سبز یکدست، هر چه از زمان برداشت عدس ایرانی دورتر می شویم و قیمت عدس ایرانی بالاتر می رود، واردات عدس خارجی نیز از طریق بنادر مختلف به ایران افزایش می یابد.

قیمت عدس 97

انواع عدس خارجی در ایران

در میان انواع عدس های وارد شده به ایران، عدس کانادایی، روسی و قزاق عدس های پرطرفدار و پرمصرفی هستند. که در زیر به آنها اشاره خواهیم داشت:

  • عدس کانادایی
    کشور کانادا که قطب تولید عدس سبز به شمار می رود، تامین عدس بسیاری از کشورها را به عهده دارد. عدس کانادایی که با برندهای مختلف (ساسکن، پکت، کن، ایلتا، رونق، سون استار، هاروست، ویکتوریا و غیره) و با گریدهای مختلف به ایران وارد می شود، کیفیت و قیمت مناسبی داراست. بطوریکه توانسته بیشترین خرید و فروش عدس ریز و درشت را در بازار ایران به خود اختصاص دهد. عدس ساسکن بیشترین واردات و فروش را دارد.
  • عدس روسی
    عدس سبز روسی نیز کیفیت و قیمت مطلوبی داراست. این عدس یک درجه از نظر کیفیت پایین تر از عدس کانادایی است. و در نتیجه قیمت کمتری هم داراست.
  • عدس قزاق
    عدس قزاق معمولا ریز بوده و توانسته توجه بازار عدس ریز را به خود جلب کند. قیمت آن نیز به نسبت پایین تر از دو مورد بالاست.

در نمودار زیر مشاهده می کنیم که عدس کانادا، عدس روسیه و عدس قزاقستان به ترتیب بیشترین میزان مصرف را دارا هستند.

قیمت عدس 97

قیمت عدس 97 ریز و درشت

نمی توان عدد مشخصی برای قیمت عدس 97 (ایرانی و خارجی) بیان کرد. چرا که قیمت انواع عدس در بازار به دلایل مختلفی در سال تغییر می کند. میزان عرضه و تقاضای عدس خارجی، تغییر قیمت دلار و عوامل دیگر در قیمت روز عدس موثر است. بازرگانی ما انواع عدس را در سبد کالایی خود قرار داده است. موجودی امروز و قیمت عدس 97 را می توان در لیست زیر مشاهده کرد.

بطور کلی عدس درشت قیمت بالاتری نسبت به عدس ریز دارد. عدس کانادایی بالاترین قیمت، عدس روسی قیمت متوسط و عدس قزاق کمترین قیمت را بین عدس های وارداتی داراست.

[toggle title=”تولید کننده و وارد کننده عدس” state=”open”]اگر به دنبال خرید مستقیم عدس از تولید کننده و یا وارد کننده هستید، با ما در ارتباط باشید.[/toggle]

لیست قیمت حبوبات

نبود محصولی در لیست حبوبات، به معنای عدم فعالیت در آن محصول نیست. تنها موجودی روز ما در لیست آورده شده است. جهت خرید هر نوع حبوبات ایرانی و خارجی و یا اطلاع از قیمت روز آن در بازار می توان با متخصصین و مشاورین فروش در تماس بود.

ارایه لیست قیمت عدس 97 و دیگر حبوبات در سال جاری، فروش انواع حبوبات، خرید انواع حبوبات و مشاوره از جمله فعالیت های ماست.
منبع: حبوبات ایران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت قیمت روز