خرید عدس کانادایی

عدس ایرانی بخریم بهتر است یا کانادایی؟

قطب تولید عدس ایرانی کجاست؟ چرا واردات عدس خارجی به ایران انجام می شود؟ چرا عدس کانادایی بهترین نوع عدس وارداتی است؟ کیفیت و قیمت عدس ایرانی و خارجی چند است و چه تفاوتی با یکدیگر دارد؟ خرید عدس ایرانی بهتر است و یا خرید عدس کانادایی؟

آنچه در این مقاله می خوانید:

عدس چیست؟

عدس به عنوان جزوی از خانواده حبوبات دارای مصرف زیادی است. این دانه خوراکی با داشتن پروتئین، آهن و دیگر املاح، خواص دارویی و درمانی زیادی داشته و به دلیل نفخ کمتر نسبت به سایر حبوبات مصرف زیادی به خود اختصاص داده است.

قابل ذکر است که عدس در رنگی های مختلفی تولید می شود. عدس سبز، قرمز(دال عدس)، زرد، نارنجی، قهوه ای و سیاه از جمله عدس های کشت شده است. اما در کشور ما عدس سبز دارای بیشترین مصرف است. و بعد از آن به ترتیب عدس قرمز و قهوه ای پرمصرف است. انواع دیگر عدس بیشتر خاصیت درمانی دارد و به همین دلیل کشاورزان معدودی آن را کشت می کنند.

خرید عدس کانادایی

عدس ایرانی محصول کجاست؟

عدس ایرانی که به صورت دیم و آبی تولید می شود به طور اصلی در اردبیل، لرستان، ایلام، آذربایجان غربی و غیره کشت می گردد. این مناطق با داشتن آب و هوای مناسب و زمین حاصلخیز مناطق مناسبی جهت تولید عدس می باشند. بنابراین غرب و شمال کشور قطب تولید عدس سبز ایرانی است. و استان های دیگر نیز (که در نقشه زیر اشاره شده) سهم بسیار کمتری در تولید عدس دارند.

خرید عدس کانادایی

چرا واردات عدس خارجی به ایران انجام می شود؟

اگر چه عدس سبز در ایران تولید قابل توجهی دارد، اما با این حال پاسخگوی مصرف بازار ایران نیست. کمبود تولید عدس و همچنین یکدست نبودن عدس ایرانی، موجب شده که ایران جهت تامین عدس مصرفی به انواع عدس سبز خارجی نیز روی بیاورد. در نمودار زیر نیز شاهد افزایش واردات عدس نسبت به تولید آن در ایران در سال های اخیر هستیم.

عدس کانادایی

میزان مصرف عدس در ایران

با توجه به مطالب گفته شده دریافتیم که در کنار عدس ایرانی، عدس خارجی نیز در بازار عدس وارد شده و خرید و فروش می گردد. از عدس های وارداتی می توان انواع زیر را نام برد.

  • عدس کانادایی
  • عدس روسیه
  • عدس قزاقستان

اما میزان استقبال و مصرف انواع عدس سبز با یکدیگر متفاوت است. در نمودار زیر میزان مصرف عدس ایرانی و خارجی نشان داده شده است.

خرید عدس کانادایی

چرا عدس کانادایی بهترین نوع عدس خارجی است؟

کانادا یکی از کشورهای بزرگ تولید کننده عدس است. بسیاری از کشاورزان در این کشور به کشت عدس سبز مشغولند. کیفیت و قیمت مناسب عدس این کشور موجب شده که بسیاری از کشورها عدس مصرفی خود را از کانادا تامین کنند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و عدس کانادایی را بر برندهای مختلف (ساسکن، سیپسون، ایلتا، ویکتوریا، رونق و غیره) که قیمت و کیفیت کمی متفاوت با یکدیگر دارند، وارد می می کند.

خرید عدس کانادایی

عدس ایرانی یا خارجی؟

یکی از سوالاتی که خریداران عدس با آن مواجه هستند این است که چه عدسی را خرید کنند. عدس ایرانی و یا خارجی؟

  • عدس ایرانی:

عدس ایرانی به شدت خوش طعم است ولی یکدست نبودن عدس ایرانی از نظر شکل و رنگ موجب شده که خریدارانی که به شکل ظاهری عدس نیز توجه دارند از خرید آن منصرف شود. از طرفی قیمت بالای عدس در زمانی که بار عدس داخل ایران کم می شود (نزدیک زمان برداشت عدس)، موجب خرید عدس خارجی با قیمت مناسب تر می گردد.

  • عدس خارجی:

عدس خارجی یا عبارتی عدس کانادایی که استقبال بیشتری دارد به دلیل شکل ظاهری و کیفیت در اولویت خریداران عدس لوکس است.

[toggle title=”خرید کدام عدس؟” state=”open”]خرید عدس ایرانی بایستی در اولویت ما ایرانیان باشد، اما معمولا در صورت فراهم نبودن شرایط کیفیتی و قیمتی، عدس خارجی به خصوص عدس کانادایی در اولویت است.[/toggle]

عدس کانادایی با برندهای مختلف

عدس کانادایی با برندهای متفاوتی وارد می گردد. اما برخی برندها به دلیل کیفیت بیشتر و استقبال بالاتر در بازار عدس ایران مطرح تر هستند. این برندها را در نمودار زیر مشاهده می کنیم.

خرید عدس کانادایی

قیمت انواع عدس در بازار

انواع مختلف عدس ایرانی و خارجی در بازار قیمت ثابتی ندارد. و در طول سال قیمت ها به دلیل نوسانات بازار، بالا و پایین می شود. موجودی و قیمت روز عدس را در بازرگانی ما در لیست زیر مشاهده می کنید.

جهت هر نوع مشاوره در زمینه عدس، خرید عدس ایرانی، خرید عدس کانادایی و یا فروش آن می توانید با مشاورین و مسئولین فروش ما در ارتباط باشید.

لیست قیمت حبوبات
منبع: حبوبات ایران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت قیمت روز