فرق بین نخود و لپه

فرق لپه و نخود در بازار حبوبات + خرید عمده و قیمت

درباره مهم ترین فرق لپه و نخود می توان گفت لپه یک محصول فرآوری شده است و از نخود درست می شود. همچنین قیمت لپه و نخود با توجه به سایز، کیفیت و خرید مستقیم از تامین کننده متقاوت است.

با این حال باید گفت لپه و نخود در بازار حبوبات، فرق زیادی با یکدیگر دارند که در ادامه به آن ها پرداخته خواهد شد. همچنین اگر می خواهید بدانید فرق لپه و نخود چیست؟ قیمت آنها چه تفاوتی با یکدیگر دارد؟ برای خرید و فروش لپه و نخود در بازار امروز، چه روش هایی وجود دارد؟ و اینکه از کجا می توان خرید عمده لپه و خرید عمده نخود را در بهترین کیفیت و ارزان ترین قیمت انجام داد؟ می توانید تا انتهای این بخش ما را همراهی کنید.

آنچه در این مقاله می خوانید:

فرق لپه و نخود چیست؟

اگر شما هم به دنبال فرق لپه و نخود هستید و می خواهید بدانید لپه چیست یا اینکه مهم ترین تفاوت لپه و نخود چیست خوب است بدانید نخود از جمله حبوباتی است که در سایزهای مختلف کشت و برداشت می شود.

  • نخود به عنوان یک دانه خوراکی در مجموعه حبوبات دارای خواص زیادی است.
  • نخود در سه نوع: نخود سفید، نخود زرد و نخود سیاه در داخل ایران کشت می شود.
  • نخود در بازار حبوبات ایران دارای انواع ایرانی و نخود خارجی است.

هر یک از انواع نخود دارای کیفیت، کاربرد و سایزهای مختلفی هستند که با اهداف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. اما لپه نوعی حبوبات است که از فرآوری نخود لپه ها تهیه می شود. با این حال اگر می خواهید بدانید نخود لپه چیست؟ در واقع باید گفت لپه هایی که از نخودهای ایرانی تولید می شوند، نخودشان معروف به نخود لپه است. امروزه در بازار حبوبات ایران برخی از نخود لپه ها ایرانی هستند و برخی دیگر از کشورهای خارجی وارد کشور می شوند.

لپه از چی درست میشه؟ لپه از چیست؟

پس همان طور که پیش تر به این موضوع اشاره شد، تولید لپه از نخود است و این محصول را طی مراحل مختلف با دستگاه های مخصوص از نخود لپه های مورد نظر تهیه می کنند.

  • لپه، محصول فرآوری شده از نخود ریزی است که به آن نخود لپه می گویند.
  • در کارخانه های لپه سازی آذرشهر نخود به روش صنعتی و حتی سنتی به دو نیم تقسیم شده و به لپه تبدیل می گردد.
  • در واقع لپه تمامی خواص نخود را داراست.

بنابراین با کوبیدن نخود لپه ها و تقسیم کردن آن ها به 2 قسمت این محصول تولید می شود. پس در اینجا با تفاوت نخود و لپه آشنا شدید. اما ناگفته های دیگری درباره فرق لپه و نخود وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

فرق بین نخود و لپه

تولید لپه در کارخانه لپه سازی آذرشهر

قبل از اینکه به دیگر موارد مهم به عنوان فرق لپه و نخود بپردازیم خوب است بدانید امروزه آذرشهر مهد تولید لپه در کشور ایران است که انواع نخود لپه های ایرانی و خارجی را به خوبی و با دستگاه های مدرن در آن فرآوری می شوند. اما این نکته را باید در نظر داشته باشید که هر نوع نخود را نمی توان به لپه تبدیل کرد بلکه تنها نخود لپه هایی برای این کار مناسب هستند که دانه های کوچک دارند و مناسب تولید لپه در کارخانه تولیدکننده باشند.

بهترین نمونه نخود در بازار حبوبات کدامند؟

حالا که فرق لپه و نخود را تا حدودی دانستید خوب است بدانید بهترین و باکیفیت ترین نخود در بازار حبوبات ایران، نخود کرمانشاه است که در سایزهای مختلف از جمله

  •   نخود فلافلی
  • نخود دو خان
  • نخود سه خان
  • نخود تک خان و…

کشت و برداشت می شود. این محصول در کارگاه های بوجاری تمیز شده و جهت فروش عمده نخود در بازارهای داخلی و یا صادرات نخود در بازارهای خارجی آماده می شوند.

معرفی انواع نخود لپه ایرانی در بازار حبوبات

اما باید گفت بهترین نخود لپه هایی که در ایران از آن ها لپه درست می کنند شامل

  • نخود زرد کردستان
  • نخود چگنی
  • نخود سیاه

می شود. پس شمایی که تاکنون تصور می کردید لپه همان نخود است، هم اکنون متوجه فرق لپه با نخود شدید. همچنین متوجه این قضیه شدید که کشت نخود لپه از نخودی که در آبگوشت و یا انواع آش های محلی استفاده می کنیم متفاوت است.

مطالعه بیشتر: پیشنهاد میکنیم سری به صفحه قیمت لوبیا چیتی نیز بزنید

فرق بین نخود و لپه

واردات نخود لپه خارجی از چه کشورهایی انجام می شود؟

حال که مختصرا توضیح دادیم لپه از چی درست میشود، در ادامه باید بگوییم انواع نخودلپه خارجی که به کشور وارد می شود شامل

  • نخود لپه اتیوپی
  • نخود لپه هندی
  • نخود لپه روسی

هستند. باید گفت این نخود لپه ها در کنار دیگر انواع نخود لپه های ایرانی در کارخانه های آذرشهر به لپه تبدیل می شوند. پس همان طور که گفته شد لپه همان نخود است اما با این تفاوت که نخود مخصوص به خود را دارد.

مطالعه بیشتر: مقاله قیمت لوبیا قرمز کیلویی ایرانی و خارجی

بهترین و باکیفیت ترین لپه در بازار کدام است؟

پس از بحث درباره این موضوع که لپه چگونه درست میشود، حالا نوبت به معرفی مرغوب ترین لپه در بازار حبوبات ایران می رسد. بنابراین باید گفت لپه آذرشهر یا همان لپه ایرانی که در سایز ریز باشد بهترین لپه است. در حقیقت در شناخت بهترین لپه سایز و کیفیت پخت اهمیت بسیاری دارد.

بنابراین محصولی که سایز ریزتری داشته باشد و در کنار طعم مطلوب، کیفیت پخت آن نیز خوب باشد جزو بهترین و باکیفیت ترین لپه ها در بازار است. با این حال به معرفی دقیق تر این محصولات می پردازیم:

از نظر کیفی لپه ایرانی بالاترین کیفیت را دارد و از نظر سایز ریز بوده و رنگ آن زرد روشن است.

لپه اتیوپی نسبت به لپه ایرانی ریزتر است و رنگ آن متمایل به نارنجی است.

لپه هندی شباهت زیادی به لپه های ایرانی دارند اما از لحاظ کیفیت سطحشان پایین تر است.اما این تفاوت کیفیت خیلی قابل تشخیص نیستند و البته هندی درجه 1 با ایرانی ها برابری می کنند.

لپه های روسی در سایز ریز، درشت و متوسط به بازار عرضه می شوند. لپه درشت روسی، کیفیت ظاهری زیاد جالبی ندارند، رنگ آن ها زرد است اما سایز بسیار درشتی دارند به طوری که می توان گفت 2 الی 3 برابر ایرانی سایز دارند.

متوسط روسی شبیه لپه ایرانی است البته کمی درشت تر می باشد. البته باید بهترین نمودنه لپه روس که به آن لپه ریز روس می گویند، نیز هم سایز نوع ایرانی است اما نسبت به ایرانی ها کیفیت خوبی ندارد.

فرق بین نخود و لپه

فرق لپه و نخود در قیمت؟

نخود و لپه در قیمت با یکدیگر متفاوت هستند.

قیمت نخود : قیمت نخود با سایز و کیفیت آن رابطه مستقیم دارد.

قیمت لپه: قیمت لپه با سایز آن رابطه عکس و با خوش پختی آن رابطه مستقیم دارد.

خرید و فروش نخود و لپه در بازار

از آنجایی که لپه و نخود از پرمصرف ترین انواع حبوبات هستند بنابراین افراد زیادی با خرید و فروش عمده لپه و نخود این محصولات را برای عرضه در بازارهای خرده فروشی تهیه می کنند. با این حال باید گفت امروزه 2 روش برای خرید عمده نخود و لپه وجود دارد :

خرید و فروش سنتی: مراجعه به بازارهای محلی حبوبات از جمله بازار مولوی تهران، بازار اصفهان، بازار مشهد، بازار زنجان و…

خرید و فروش اینترنتی: مراجعه به شرکت و فروشگاه های اینترنتی معتبر که تامین کننده دست اول حبوبات هستند.

در این راستا افرادی که فرصت کافی برای پرس و جو و وقت گذرانی در بازارهای سنتی را ندارد، با خرید اینترنتی حبوبات، علاوه بر یافتن تامین کنندگان دست اول، تهیه محصولات باکیفیت و همچنین خرید ارزان و مقرون به صرفه، در وقت خود صرفه جویی کرده و از صرف هزینه های جانبی برای خرید عمده حبوبات فله و بسته بندی جلوگیری کرده است.

خرید عمده لپه و نخود با قیمت ارزان

در این میان اگر شما هم به دنبال بهترین مرکز برای خرید حبوبات فله ای و بسته بندی شده هستید می توانید با ما در شرکت حبوبات الیزا در ارتباط باشید. در واقع ما در الیزا همواره سعی کرده ایم علاوه بر عرضه مستقیم و بدون واسطه محصولات باکیفیت خود، مناسب ترین قیمت را برایتان در نظر بگیریم.

ضمن اینکه در هر زمانی از سال محصول مورد نظر خود را می توانید از ما بخواهید. همچنین می توانید با ما در زمینه خرید و فروش حبوبات در بازارهای مختلف مشاوره کرده و از راهنمایی های تیم فروش حرفه ای ما به صورت کاملا رایگان بهره مند شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت قیمت روز